از قدیم الایام ایرانیان به عنوان مردمی بخشنده شناخته شده اند . این بخشندگی گاه در مقابل

 

 قدر شناسی از دیگران بوده و گاه در اکثر موارد هم تحت تاثیر مذهب قوت پیدا کرده است .

 

 این خصلت پسندیده ، تحت تاثیر هرچه باشد ، در فرهنگ ما ارزشمند است .

 

 کمتر مردمی را مانند ایرانیان می توان دید که غذای خود را با دیگران تقسیم کنند ...

 

 در زمان احتیاج و نیاز با جان و دل به کمک دیگران بروند . سوغاتی دادند و هدیه دادن

 

 ایرانیان هم نشات گرفته از بخشندگی آنان است . میهمان نوازی هم خصلت گشاده دستی ،

 

 دست و دل بازی و بخشندگی را می طلبد .

 

 ایرانیان بخشندگی را از زمان کودکی به فرزندانشان می آموزند و شخص از کودکی این

 

 خلق و خوی خوب ایرانیان را در بر می گیرد ... خلق و خوی که همه ایرانیان با آن آشنا

 

 هستند و به هم انتقال می دهند .

 

 " گرترودبل " در سفرهای خود که حاصل سفرش در سال 1892 به ایران بود ، می نویسد:

 

 بخشندگی و مهر و عطوفت را در تمامی شهرهای ایران در بین مردمانشان دیده ام ...

 

 او می نویسد : ما در غرب نه مهمان نوازی داریم نه آداب و رسوم ... مهمان نوازی

 

 ایرانیان که حتی با غریبه ها هم چنین برخوردی دارند ، از بخشندگی آنان می آید .

 

 در ایران ، حتی روستاهای کوچک دیدم که زنها غمخوار و دردکش مردانشان هستند و

 

 برای حفظ پایمردی و وقار و غرور شوهر به هرگونه فداکاری و ایثار دست می زنند که

 

 باز هم این چنین مسائلی از بخسندگی آنان ریشه می گیرد ...

 

 

شاد و پر انرژی باشید